Google Analytics

lørdag den 24. september 2011

»Big Brother« Knows Everything about YOU

[ Er der en person som ved alt om dig ? ]

Forestil dig, at der var en person, som du ikke kendte, som vidste »alt« om dig: Dine interesser, din familie, dine venner. Vidste, hvilken musik, du lytter til, og hvor du tager hen. osv. osv. osv.
- Har du det mon som mig? At jeg helst ikke vil give alt for mange oplysninger om mig selv og mine forhold.
- Ja, jeg er ikke særlig speciel. Snarere temmelig almindelig. Og jeg har sådan set ikke noget at skjule.
HVIS jeg fandt ud af, at en person samlede alle disse oplysninger, så havde jeg trods alt en mulighed for at kontakte ham eller hende og prøve at stoppe denne registrering.

Men nu er det ikke en PERSON. Der er tale om et såkaldt »socialt medie«. Dette medie samler alle mulige oplysninger om mig, min familie og mine venner. Nogle af disse oplysninger har jeg selv helt frivilligt afgivet.

[ Den filtrerede virkelighed ]
Men hvad så når dette »sociale medie« begynder at filtrere "min virkelighed" ved at sende bestemte oplysninger, fra bestemte venner og af en bestemt karakter?

Facebook arbejder efter nogle skjulte principper ("algoritmer"). Det samme gælder sikkert andre sociale netværk som Twitter, Google+ og LinkedIn.

Men det begynder mere og mere at ligne HJERNEVASK. Det er selvfølgelig et stærkt ord at bruge - og "vi" har jo selv tilladt det sociale netværk at registrere de fleste af vores data.

[ Hvor sociale er de sociale netværk ?]

Virkeligheden er jo, at de slet ikke er sociale! De stiller en platform til rådighed med mange muligheder for sociale aktiviteter mellem brugerne.

Under det hele er sociale netværk rent kommercielle virksomheder, som lever af de virksomheder, som annoncerer eller abonnerer på deres netværk.

[ Hvor går grænsen ? ]

De fleste vil sikkert undvære de sociale netværk. Der er jo oplagt mange fordele for at skabe forbindelser til familie, venner og personer, vi deler interesser med.

Ligesom vi i Danmark har Datatilsynet, så bør der også være et Datatilsyn for Internettet (dvs. et internationalt organ), som skal holde øje med, hvad private og offentlige netværk registrerer om ganske almindelige borgere. Også selv om de fleste oplysninger er afgivet helt frivilligt fra disse borgere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar